Ademwortels: introductie-workschop

mangrove-air-roots

In februari en maart gaan we in Huis als museum op verschillende manieren onderzoek doen naar onze wortels. Herman Schlooz en Krijnie Beyen onderzoeken hun eigen familie wortels. En op zaterdag 3 maart geeft Annemieke Borrias in het atelier van Huis als Museum een introductieworkshop over de zelfhelende kracht van ademen – je ademwortels.

Annemiek zegt hier over het volgende:

BEWUST VERBONDEN ADEM – CONSCIOUS CONNECTED BREATHING
We leven zoals we ademen en we ademen zoals we leven. Ademen is een van de processen in ons lichaam die we zowel bewust als onbewust kunnen doen. Uiteraard ademen we de meeste tijd onbewust. We weten allemaal dat we zonder te ademen hoogstens een paar minuten te leven hebben en toch staan we daar zelden bij stil. Als je op je eigen ademhaling let, dan zul je merken dat je soms diep in ademt, en soms niet. Soms adem je een hele tijd niet en dan opeens een grote hap omdat je anders lucht te kort komt.
Observeer je je eigen lichaam, je borst en je buik, dan kun je je ademhaling zien. Waar adem je, en waar niet. Is het een diepe ademhaling of een oppervlakkige. Wacht je lang voordat je in ademt, of juist voordat je uit ademt. Iedereen heeft zijn eigen, unieke, ademhaling, net zoals iedereen een unieke vingerafdruk heeft. Je ademhaling kan echter veranderen onder invloed van de omstandigheden. Ervaar je een periode van stress in je leven, voel je die knoop in je maag, dan verandert je ademhaling. En dit verandert weer hoe je je voelt. Soms kom je daarmee in een vicieuze cirkel terecht.
Babies en jonge kinderen hebben over het algemeen een prachtige ademhaling. Een
mooie, regelmatige inademing waarbij het hele ademhaling systeem (buik, borst en
middenrif) gebruikt wordt. Echter, als we opgroeien en de onvermijdelijke lessen des levens ervaren verandert onze ademhaling ook. Onder invloed van trauma’s, stress en pijn gaan we anders ademen om ons zelf te beschermen. Vaak gebeurt het dat we in dat patroon blijven hangen, ook als de kust weer veilig is. De beleefde trauma’s liggen daarmee verankerd in onze cellen en daar kunnen we, onbewust, nog heel lang last van hebben.
Daarnaast zorgt onze veranderde ademhaling ervoor dat we veel minder lucht binnen krijgt dan goed voor ons zou zijn. Lucht = zuurstof = energie.  Je onthoudt je lichaam datgene wat het nodig heeft om optimaal te functioneren. Het resultaat? Vermoeidheid, onbehagen en zelfs ziekte kunnen het gevolg zijn. Door middel van een ademsessie geef je jezelf de gelegenheid te helen, op lichamelijk, geestelijk en spiritueel niveau.

Daarnaast is je ademhaling een prachtig instrument om terug bij jezelf te komen. Als
je met aandacht inademt en met overgave uitademt kun je rust en geborgenheid
ervaren. Geborgenheid in je eigen lichaam, bij jezelf.

Een ademsessie gaat als volgt te werk:
In een ademsessie word je bijgestaan door een getrainde begeleider. Zij helpt je te ontspannen, je ademhaling te verdiepen en vanuit je middenrif en buik te ademen.
Door goed en verbonden te ademen (zonder pauze voor de in- en uitademing) verhoog je het zuurstofniveau in je lichaam. Dit is niet alleen goed voor je lichaam, het brengt je tevens op een ander niveau van bewustzijn. Op dat niveau stel je jezelf open voor heling. Dingen waar je mee worstelt, onverwerkte gebeurtenissen uit het verleden, vaak weet je niet eens precies wat het is. Tijdens een ademsessie dient zich datgene aan dat geheeld wil worden. Door door te ademen op een moment dat je in het verleden misschien je adem hebt ingehouden, je er voor afgesloten hebt, geef je jezelf de kans het alsnog te verwerken, het af te sluiten.
Na een ademsessie ademen we gemakkelijker, voelen we ons beter en ervaren we meer vreugde en lichtheid in het leven. Als we regelmatig een ademsessie doen en zodoende onze adem open houden kunnen we permanente verandering in ons leven teweeg brengen.
Een sessie duurt ongeveer een uur en kan zowel individueel (een op een) als in een groep gedaan worden. Als je minimaal vijf begeleidde sessies gedaan hebt kun je het eventueel ook zelf, zonder begeleiding doen.

Wat doen we in deze introductie workshop?
De workshop is bedoeld om je kennis te laten maken met Bewust Verbonden Ademen. (Conscious Connected Breathing). Het programma bestaat uit een korte uitleg, een ademsessie, pauze en 100 breaths of joy, een verkorte sessie die je gemakkelijk zelf thuis kunt doen om zodoende je ademhaling open te houden.

Wie zijn de begeleiders?
De workshop wordt begeleid door Nathalie Gerards en Annemieke Borrias. Beiden hebben het opleidingstraject gevold bij het Inspirational Breathwork Instituut. (momenteel niet meer actief). Het maximale aantal deelnemers is tien, zodat er een begeleider per vijf deelnemers aanwezig is.

En daarna?

Heb je de smaak te pakken dan kun je na deze introductieworkshop je opgeven voor drie verdiepingsdagen.  Daarna ben je in staat om (voor je)zelf de ademtechnieken toe te passen.

Introductieworkshop 3 maart – 13 – 17 uur –  € 35,–  inclusief koffie en thee

Drie verdiepingsdagen – 26 mei, 9 juni en 23 juni – 9.30 – 17 uur € 250,– inclusief koffie en thee, zelf iets meebrengen voor een feestelijke lunch

Wie zijn Nathalie en Annemieke?